dinsdag 5 juni 2018

Op vakantie in eigen land!

 

Niets brengt mij meer in vakantiestemming dan het bezoek aan een buitenlandse supermarkt. Ik vind het fascinerend. Mijmerend langs de paden probeer ik de etiketten te ontcijferen en verbaas me over de lokale varianten op overbekende producten. Vandaag zette ik voet over de drempel bij de nieuwste aanwinst in ons dorp; een enórme Poolse supermarkt. Direct kreeg ik dat vakantiegevoel; alles is er net even 'anders', alsof zelfs de winkelmandjes geïmporteerd zijn. Een blik op de groentenafdeling vertelde me genoeg om die over te slaan, maar de paden met houdbare spullen werkten als een magneet.
Ik moest erg lachen om de Kakao Holenderskie, welke route zou die hebben afgelegd? Van mega-wafels bedoeld als taartbodem tot meer dan tien verschillende smaken gelatinepudding, ieder schap bracht weer een nieuwe verrassing. Appelsap met rabarbersmaak, ingemaakte knoflooktenen en gedroogde kruiden... 
Uiteindelijk bracht ik de bovenstaande spullen mee naar huis, waaronder plakjes smeerkaas en twee soorten 'rolmopski'... Heerlijk!
Ik ga zeker nog eens terug, want de enorme koffiebroodjes liet ik liggen, maar daar heb ik nu eigenlijk spijt van...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten