dinsdag 30 januari 2018

Daal/ Dahl/ Dhal/ Dal

Ik ben in de ban van daal! Of Dhal, of Dahl, of Dal.... volgens mij mag je het schrijven hoe je wilt. Iedereen zo ongeveer ten oosten van Griekenland zal begrijpen wat je bedoelt. Daal is een stoofpotje met rode linzen als basis. Ik kreeg het recept van een Pakistaanse vriendin en sinds ik het voor de eerste keer maakte eet ik het zo vaak ik kan. Steeds weer een beetje sleutelen aan het recept, beetje van dit, beetje van dat... en mijn daal wordt steeds beter.
Het geweldige aan daal is dat er geen foute uitkomst is; ieder dorp in India of Pakistan kent zijn eigen recept. De een eet het als een stevige stoofpot met naan, de ander als een soep bij rijst. Dat het ver buiten de regio wordt gegeten komt waarschijnlijk doordat het zo overheerlijk is. Warm, geurig, troostend. Fantastisch vegetarisch comfortfood.




Ik eet mijn daal graag zonder verdere extra's. Wat stevige slablaadjes, een paar verse snoeptomaatjes, verse koriander en eventueel een schep yoghurt. Heerlijk. Bij het maken van daal en het exerimenteren zijn er volgens mijn vriendin een paar regels: de linzen zijn rood, er gaat komijn in en verse gember, anders is het geen daal! Dat je 't weet.

Olie
flinke ui
grote teen knoflook
paar centimeter verse gember, geschild, geraspt
rode linzen, flinke hand per persoon
lepel tomatenpuree
verse tomaat (blokjes uit blik zijn prima)
rode peper, vers of gedroogd

kerrie, koriander, komijn, kaneel, kurkuma... of als je snel klaar wilt zijn: garam masala. In totaal een flinke eetlepel.

Zo ga je te werk:
Snipper de ui en de knoflook en laat ze langzaam warm worden met de olie. Als de stukjes zacht zijn voeg je de kruiden toe. Ruim kerrie en komijn, beetjes van de koriander, kaneel en kurkuma.  Laat de kruiden meewarmen tot de gaan geuren. Voeg de tomatenpuree toe en roer tot deze verkleurt. Nu de linzen, roer ze ook even mee. Dan de gember en de tomaat. Het vuur mag wat hoger. Schenk nu kokend water op de massa tot hij onder staat. Roer. De massa zal snel binden. Voeg nu steeds als het water is opgenomen een beetje meer toe, bedenk of je stevige of 'soepige' daal wilt. Roer regelmatig, anders koekt de boel aan. Uiteindelijk, na een minuut of twintig, zijn de linzen gaar. Proef op zout en voeg nu rode peper naar smaak toe. Ik maak de daal vrij pittig, zeker nu in de winter!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten