maandag 30 oktober 2017

Herfstbieren...



Hmmm. Wat een heerlijk weekend. Een speciaalbieren proeverij bij Café Van er Geest betekende voor mij twee dagen in een keuken vol geweldige geuren.
We combineerden 'Als je van kersenhout' van brouwerij Klein Duimpje met een truffelravioli in salieboter en kaaskruim. Leuke combinatie, waarbij het fris van het bier goed uitkwam.
Oktober 23 van brouwerij de Witte Leeuw kreeg een proefplankje mee, met in zout ingelegde groenten, een ouderwetse paté, pompoenhummus en ons beroemde bierbrood van Brood van Nu.
Billy Biscuit van Two Chefs Brewing is een maf bier, waarbij bokkenpootjes, het koekje dus, zijn meegeweekt. Moeilijk, maar het bleef mooi overeind naast onze lamsschouder. De rub die ik maakte met ras-el-hanout, honing en citroensap zorgde voor heerlijk mals vlees met een pittige toon. De schouder werd in de zaal uitgesneden en geserveerd met gepofte tomaatjes en versgebakken frites.
Het vierde bier was een echt pompoenbier, Pumpkin Party van Gebrouwen door Vrouwen. Ik vond het zelf de grootste verrassing. Ik bakte kleine pie's met een rundvleesstoof. De pompoenzalf maakte ik met crème fraiche en daardoor werd het een hartige, maar frisse combinatie.
Tenslotte Mein Aventinus van Schneider Weisse, een Weizenbock. Als dessert maakte ik daarbij 'herfstfruit' (tuttifrutti geweekt in kweepeerthee met kaneel en vanille, een crumble van kweepeer en appel) met hangop. Als je ooit 'geur' tot onderwerp van een menu maakt, werk dan met kweepeer; super.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten