maandag 4 december 2017

Veggie Kerst 2: aardappel-mini-gratins.... en een blokkade.


Wow. Ik moet het toegeven; ik dacht dat het eenvoudiger zou zijn. Een veggie kerstmenu. Als ik alleen voor mijzelf zou koken dan was het niet zo'n punt. Maar ik heb twee problemen. Vanwege mijn werk heb ik eigenlijk al jaren geen kerstdiner meer gekookt. Niet thuis. Ik was altijd weer soort van opgelucht als iemand het gourmetstel tevoorschijn haalde.... Bijkomend ingewikkeld is dat ik ook een paar echte vleeseters aan tafel krijg. En ik wil geen gasten die vertwijfeld naar hun bord staren! Dus het moet lekker zijn allereerst, uitvoerbaar én voor iedereen interessant.... My goodness. Er komt geen recept meer door de ballotage zo.

Voor ik aan de kerststress bezwijk dan maar een receptje dat voor iedereen te doen is. Goed van te voren klaar te zetten, hoeft maar 35 - 40 minuten in de oven, dus wanneer je het voorgerecht serveert, schuif je dit de oven in.* De gratin-stapeltjes zien er superleuk uit op een platte schaal, of juist een cakeschaal-op-voet.

Mini-aardappel-gratins

cupcake-vorm
per persoon 1 vastkokende aardappel, ongeschild, goed gewassen
1 teen knoflook, geperst
zeezout
slagroom, ca 10 ml pp
peper uit de molen

Heel nauwkeurig zijn bij dit recept is een beetje lastig, omdat het vooral afhangt van de maat van jouw cupcake vorm en het aantal gasten**. Dus haal vooral een beetje extra slagroom ;)



Zet de oven op 200 graden.

Snij de aardappels in dunne plakjes op de rasp, met de keukenmachine, de kaasschaaf of zoals ik gewoon met een scherp mesje. Dep droog met keukenpapier.

Pers de teen knoflook en roer die in een kommetje met de slagroom. Laat even staan.

Pak nu de cupcakevorm (mijne heeft 12 plaatsjes) en vul per persoon ten minste één bakje. Leg twee plakjes aardappel (niet netjes op elkaar, maar wat overlappend). Dan een scheutje slagroom, hooguit een eetlepel. Draai van de pepermolen, paar korrels zout. Herhaal dit tot je de bovenkant van de vorm hebt bereikt.

Als het moment daar is* schuif je de vorm de oven in. 35 minuten is de richtlijn, maar kijk rond de 25 minuten alvast even in de oven. De stapeltjes hoeven niet enorm te kleuren, maar ze moeten wel gaar zijn. **Wil je super-zeker koken, vul dan een extra vormpje, zodat je kunt proeven!

PS: ja natuurlijk kun je wat kaas op de bovenste aardappelschijfjes strooien, of wat tijm en oregano door de slagroom mengen.... Have fun!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten